Fars beste risengrynsgrøt!

IMG_0482

Dette er fars oppskrift og den beste risengrynsgrøten jeg vet om.

Ingredienser:

Gir ca. 4 porsjoner. Det er bare å doble oppskriften eller mer for større selskap.

2 dl risengryn
4 dl vann
1 liter melk
1/4 ts salt
Et par ss smør
1 vaniljestang
1/2 -1 dl fløte

Fremgangsmåte:

Det beste er om du har en god tykkbunnet gryte. Kok opp vann, salt, én ss smør, vaniljestangen (delt i to og frøene skrapt ut) og tilsett risengrynene når vannet koker. Kok inn i ca. 10 min. NB! Pass på å røre ganske ofte så det ikke setter seg i bunn.

IMG_0469

Kok inn med vaniljestengene oppi. Husk å ta ut før servering.

Tilsett melken under stadig omrøring. Jeg pleier å bruke over middels sterk varme, men ikke glem å røre hele tiden. Når du varmer melk så må det røres konstant til grøten er på kok. Når det begynner å koke så skru ned varmen. Fortsett å røre til varmen har stabilisert seg og du er sikker på at det ikke koker over. Skru varmen ned på det laveste og legg på lokk og la grøten trekke i ca. 45 min. Du må følge med på slutten så grøten ikke blir overkokt. Grøtris skal kanskje ikke være al dente, men det må ihvertfall ikke være overkokt.
IMG_0488
Når den er ferdig så rører jeg inn noen smørklatter og fløteskvetten. Grøten skal etter min smak ha en konsistens som gjør at den sakte flyter ut i tallerken uten at den er suppete og heller ikke ligger som en klump i tallerken.

Leave a Reply

